2015. december 4., péntek

Gyermekrajzok nagyító alatt

Nagy óvódás koromban egyszer anyukám nagyon megrémült. Heteken keresztül csak fekete madarakat rajzoltam mindenhova, miután megnéztem a Kis hableány című mesét. Csak fekete filctollal voltam hajlandó rajzolni. Semmi nem indokolta a fekete madarakat, ezért megmutatta egy doktor néninek, aki megállapította, hogy nagyon borúsan látom a világot. Aztán, ahogy jött ez a fekete „korszakom”, úgy el is múlt. A 80-as évek óta persze már ezen a téren is sokat fejlődött a tudományos magyarázat. Egyre több helyen lehet olvasni hirdetést: „gyermekrajz elemzés”. Mindig is izgatott, hogy vajon ez, hogy működik. Az interneten akadtam rá Oláh Erikára, aki grafológus és gyermekrajz elemző. Vele beszélgettem izgalmas és kreatív munkájáról.

 - Facebook oldalad címe már árulkodó: „Milyen egy magyar grafológus élete Londonban?” Van környezeti különbség Budapest és London között?

- Már több mint hat éve élek Londonban és bár úgy érzem, hogy sikerült beilleszkednem az angol társadalomba, nem feltétlenül tervezek itt letelepedni. Mind szakmailag, mind pedig emberileg nagyon sok tapasztalatot gyűjtöttem és gyűjtök a mai napig is ebben az országban, de Magyarország az otthonom és a hosszú távú személyes, illetve szakmai céljaimat is ott szeretném megvalósítani.


- Hogyan kapcsolódik a grafológiához a gyermekrajz elemzés? Nyilván a vonalvezetés sok mindent elárul, de ahogyan a grafológiánál sem az írás tartalma segít, a rajznál viszont a gyermek életkorának megfelelő kreativitás fontos. Gondolom én.

- Ahogyan a kézírás elemzése, úgy a gyermekrajz elemzés is főként (de nem kizárólagosan) szimbólumokra és azok jelentéstartalmának értelmezésére épül. Függően attól, hogy hány éves a gyermek, a rajzban más és más jelzések (ilyen például az általad említett vonalvezetés is) kaphatnak hangsúlyt. Az „egy jel, nem jel” elve alapján több szimbólumot együttesen veszünk figyelembe és ezek alapján igyekszünk a szülőnek egy teljes, aktuális képet adni gyermeke testi/lelki állapotáról.

Norina, 5 éves

- Hogy képzeljük el az elemzés folyamatát? Egy rajzból is lehet már következtetéseket levonni vagy jobban szeretsz egy gyerektől több rajzot is látni egyszerre? 

- Az elemzés során folyamatos kérdezz-felelek kommunikáció zajlik a szülő és a grafológus/gyermekrajz elemző között, lényegében ez egy közös munka. A személyes találkozók mellett egyre gyakoribbak a Skype-on történő konzultációk. Bár már egy rajzból is nagyon sok információt kaphatunk, én személy szerint több rajzot szoktam kérni. Ezek között általában szerepel „szabad rajz”, ahol a gyermek azt rajzol, amit épp szeretne és „kötött rajz” is, ami meghatározott elemekre épül. Kötött rajznak minősül például a „Fa rajz”, amely a gyermek aktuális érzelmi állapotát tükrözi, de kifejezően mutatja az esetlegesen átélt, de még fel nem dolgozott nehézségeket/traumákat is, amikre érdemes figyelmet fordítani.


- Gondolom mindennek meg van a maga jelentése: színeknek, formáknak, a tér kihasználásának.

- Igen, mindennek megvan a maga jelentése és éppen attól szép ez a szakma, hogy meg tudjuk fejteni ezeket a jelentéseket, és ezáltal képesek vagyunk segíteni azoknak, akiknek igénye van erre. A bevezetőben például említetted, hogy volt egy időszakod, amikor csakis fekete filctollal voltál hajlandó rajzolni. Ettől egyáltalán nem kell megijedni! A fekete szín használata azt jelzi, hogy egy korábban megélt nehézség „feldolgozás alatt van”. Ez lehet bármi, amit a gyermek annak él(t) meg és a rajzolás a segítségére van, hogy kivezesse magából a keletkezett feszültséget. Ahogy Te is mondtad: „ahogy jött, úgy el is múlt”, tehát szépen kidolgoztad magadból, ami bántott. 

A térkihasználásnak is nagyon fontos szerepe van, például a lap bal oldala az anyai, míg a jobb oldal az apai oldalt szimbolizálja. Ha a gyermek látványosan csak az egyik vagy a másik oldalt használja, akkor érdemes megvizsgálni az adott oldalhoz tartozó szülővel való kapcsolatát. Ha például a korábban említett Fa rajzon a fa egyértelműen a baloldalon helyezkedik el, önmagában szép és egészséges, és a rajz többi eleméhez képest arányaiban megfelelő nagyságú, akkor általánosságban elmondható, hogy a gyermek feltehetően inkább az édesanya felől érzi/várja az érzelmi biztonságot és édesapa felől kevésbé. Ilyenkor kap fontos szerepet az életkor, mert nem mindegy, hogy ez egy 4-5 éves vagy egy 9-10 éves gyermek rajzában figyelhető meg. (Ezt a példát csak a jobb szemléltetés érdekében hoztam.)

Norina, 5 éves

 - Hány éves kortól lehet egy kisgyerek rajzát már elemezni?

 - A gyermekrajzok 3-4 éves kortól már elemezhetőek. 9-10 éves kortól pedig már kézírást is szoktunk kérni a rajzok mellé.


- A különböző anyukáknak szóló oldalakon gyakran olvasom aggódó anyukák levelét, amiatt, hogy mikortól kell a gyerekeknek a színeket felismerniük vagy éppen a felnőttek számára is értelmes dolgokat rajzolniuk.

- Ha a gyermek által rajzolt alakokat viszonyítjuk az elvárható életkori sajátosságokhoz, akkor abból megállapítható, hogy a gyermek hol tart a személyiségfejlődésben, vannak-e mozgáskoordinációs vagy térbeli eligazodási problémái. Például. 3-4 évesen teljesen egészséges, ha az emberalak ún. fej-láb sémaként jelenik csak meg, amit aztán idővel fokozatosan további testrészekkel egészít ki, kezdetben még aránytalanul, például hosszú kar, nagy száj, nagy szemek.

Karolina, 21 hónapos

- Pszichológusi tapasztalat sem árt gondolom a rajz elemzéshez. Egyrészről a lelki folyamatok megértése miatt, másrészről nem mindegy milyen stílusú elemzést adsz a szülőknek.

- A grafológia elengedhetetlen „kelléke” a pszichológia. Én azt szoktam mondani, hogy egy jó grafológus egy kicsit pszichológus is, hiszen a pszichológia biztosítja az alapokat és azt a háttértudást, aminek segítségével nemcsak elemzünk, hanem valódi, gyakorlatban is hasznosítható segítséget tudunk adni. Képet kapunk a lélek sajátos működési elveiről, folyamatairól és fejlődési szakaszairól, így lehetőségünk nyílik megérteni a jelzéseit, amit a kézírásunk nagyon aktuálisan vissza is tükröz.


- A korai rajzolás milyen készségeket fejleszt a gyerekekben? Tapasztalatod szerint már a firkáknak is jelentősége van? Befolyásolják ezek a gyerekrajzok a későbbi íráskészség fejlesztését?


- A gyermek a firkákkal/rajzokkal a saját belső világát meséli el, ilyen formán pedig az önkifejezésének egyik eszköze vagyis nagyon nagy jelentőséggel bír. Boldogsággal tölti el, hogy nyomot hagy a papíron, és ezáltal a világban. Kezdetben ugyan kissé kontrollálatlan ez a „nyomhagyás”, vagyis a finommotorika, de a sok gyakorlással a gyermek készségszintre fejleszti és magabiztosan használja a ceruzát. Ez a magabiztos ceruzafogás teszi lehetővé a későbbiekben a bonyolultabb vonalformák létrehozását illetve a már nagyobb precizitást igénylő betűk megrajzolását is.

- Nekünk, laikus anyukáknak, mit érdemes figyelnünk gyerekeink rajzain?


- Néhány jel, amelyekre érdemes figyelemmel lenni, amennyiben azok folyamatosan és huzamosabb ideig fennállnak:
  • ha abszolút nem használ színeket, túlzások/aránytalanságok megjelenése, hirtelen stílusváltások, torzulások a „Nap”-ban, mint szimbólumban stb. (ezek jelezhetnek szorongást),
  • ha alig használja ki a rendelkezésére álló teret a lapon (félelem az önkifejezéstől és attól, hogy nem fogadják el)
  • ha órákig rajzol/szépítget egy rajzot, hogy tökéletes legyen (felveti a túlzott megfelelési kényszer lehetőségét. Ha a szülő bizonytalan, mert gyermeke viselkedésében valamilyen nyugtalanító változást tapasztal, mindenképp érdemes segítségül hívni a rajzelemzést és ezáltal megnyugtatóan rendezni a felmerült kétséget vagy problémát.
Erika vállalta, hogy ha van Kreatív Baba Ajándék csoportunkban olyan vállalkozó szellemű anyuka és gyermek, szívesen elemzi röviden a gyerekrajzot. A majdnem 4 éves Laura és anyukája elküldték nekünk a kislány nagyon szép, színes rajzait. Az anyukának az volt a kérdése, hogy vajon miért rajzolja egy ideje ugyanazt Laura és mindig mást mond a rajzokra. Néha barlangot ábrázol, néha hullámvasutat szerinte. 



És íme Erika elemzése:

"A barlang vagy szivárvány a méhen belül megélt egységélmény jelképe. Kislányoknál nagyon gyakori ennek kifejezése a rajzokban.
Első látásra igen energikusnak és temperamentumosnak tűnik Laura.

Lehetséges, hogy nehezen tudja betartani a szabályokat, néha még azokat is, amiket ő hoz saját magának.
Kifejezett igénye van a figyelemre és mindent elkövet annak érdekében, hogy ezt meg is kapja."

Talán folytatni kellene a beszélgetést a felnőtt rajz elemzésekkel is, hiszen a gyakorló szülők vagy nagyszülők rajzaiban is bizonyára elárul valamit a gyerekek unszolására lerajzolt cica, ház, vagy éppen a beszélgetésben is említett fa. Nem mernék ilyen próbára vállalkozni, még megállapítanák, hogy ott maradtam a gyerekkorban, a mesék világában… :)

Ha kíváncsiak vagytok gyermekeitek rajzának hátterére, keressétek bátran Erikát grafolondon@gmail.com e-mail címen. A távolság ne zavarjon senkit, hiszen tart konzultációkat az interneten is.

* A rajzokat Kreatív Baba Ajándék és Kávézó Facebook csoportunk (www.facebook.com/groups/kreativbabaajandek) tagjai küldték részünkre. A rajzok másolása és bármi nemű felhasználása tilos. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése