2015. november 20., péntek

Minka és a papír csodák

Egy Facebook csoportban láttam meg Hermina, azaz Minka munkáit és teljesen lenyűgözött. Nem csak azért, mert még előtte sosem hallottam a quilling technikáról, hanem azért is, mert csodákat művel a papírral. Rögtön arra gondoltam, ha én ezt a klubban elmesélem....


  • Mi az eredeti szakmád?
  • Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai menedzser

  • Hogyan találtál rá a quilling technikára?
  • Három gyermekünk van, így ez év márciusáig főállású anya voltam. Mindig kerestem a lehetőséget, amit szívesen csinálnék és hoz is egy kicsit a konyhára. (Mert ma a főállású anyaság nem jár nagy anyagi támogatással.) Sok mindent kipróbáltam, de általában akkor váltottam, amikor elértem egy szintre ahonnan valamilyen oknál fogva nem tudtam tovább fejlődni. Így utólag úgy érzem, hogy tudat alatt ezt kerestem. Az interneten akadtam rá. Én is csak ámultam, hogy mi minden készülhet ezzel a technikával. Aztán elkezdtem beleásni magam a témába. Az alapok az internetről elsajátíthatók, de csak azok. Vannak titkok, amelyekre magamtól kellett rájönnöm.

  • Szerelem volt első látásra?
  • Igen, az volt. És jött az „én ezt ki akarom próbálni” érzés. De az első próbálkozásaim olyan rosszul sikerültek, hogy egy fél évig hozzá sem nyúltam a papírcsíkokhoz. Aztán mégsem hagyott nyugodni a dolog a „nem igaz, hogy nem tudom megcsinálni” érzéssel, és onnantól már nem volt megállás.

  • Az ember lánya sokféle kreatív technikát kipróbál, de nem mindig merül el benne a mélységekig. Én azon ámultam el, hogy milyen sokoldalú a quilling. Lehet falikép, esküvői meghívó, fülbevaló, karácsonyfadísz. És még csak néhány lehetőséget soroltam fel. Téged mi fogott meg ebben a technikában?
  • Az alapok elsajátítása után, nagyon hamar jöttek a saját ötleteim, amiket sorra megvalósítottam. Aztán menet közben születtek újabb és újabb ötletek. Aztán a próbálkozás és tervezés. Nagyon sok apróságra, ami lehet, hogy csak egy kis dolog, de a végeredmény szempontjából nagyon lényeges, saját magam jöttem rá illetve „kísérleteztem” ki. Ilyen volt az is például, hogy hogyan lesz tartós a papírból készült fülbevaló.

Talán a papír szokatlan felhasználási formája volt az ami megfogott, illetve a technika sokoldalúsága. Csak a fantázia és az idő kérdése, hogy mi minden készülhet így. A papír, mint anyag hétköznapi, nap, mint nap előttünk van. Lehet puha, gyenge anyag, mint újság, de lehet erős is, mint például a kartondoboz. Ezzel a technikával igazán különleges és szép dolgokat lehet belőle létrehozni. Ha csak fehér alapon fehérrel dolgozom, akkor is látványos és különleges a fény-árny játék miatt. A rengeteg színárnyalat megsokszorozza a lehetséges variációkat. Tehát nincs határ.

  •  Hogy született a MinkArt?
  • Amikor már volt egy kis rutinom, megmutattam a közvetlen környezetemben, hogy mit is csinálok. Akkoriban hűtő-mágneseket készítettem. Karácsonyra, húsvétra jelképes ajándékként, ezt kapta tőlem mindenki. Valamint a helyi (egy Győr-Moson Sopron megyei kis faluban, Magyarkeresztúron élek) adventi jótékonysági rendezvényre készítettem néhányat felajánlásként. A visszajelzések többsége annyira pozitív volt, hogy muszáj volt előjönnöm újabbakkal. Ezután kezdtem fülbevalókat készíteni. Először csak magamnak, barátnőimnek. S jött az ötlet, hogy kézműves vásáron is bemutatkozhatnék. (Nyilván ennek vannak előkészületei és jogi háttere, tehát nem megy egyik napról a másikra.) Ekkor kezdtem tervezni előre… Ekkor született meg a MinkArt, mint művésznév és elkezdtem ezt építeni.

  • Egyedül vezeted és alkotsz?
  • Igen, egyelőre igen. Kaptam egy munkalehetőséget itt helyben, így jelenleg ez a másodállásom, de rá kellett jönnöm, hogy ez így nem megy, ezért a jövő év elején változtatni szeretnék ezen. Mert nem elég csak alkotni, el is kell adnom magam, ez pedig elég sokrétű feladat.

  • Kik a megrendelők?
  • Van, akit hang nélkül is megszólít egy-egy alkotásom. Megyén belül már sokan ismernek és tudják, mivel foglalkozom. Megrendeléseim nagyrészt innen jönnek. A már elkészült munkáimat a MinkArt facebook oldalán teszem közzé. Egyedi igényeket is kielégítek. pl Swarovski kristályokkal kombinálom a fülbevalókat. Az idei nyár slágere az esküvői „pénzboríték” volt, ami egy keretezhető emlék is egyben. Környékbeli Kézműves vásárokon már bemutatkoztam. Most „nagyüzem van”: karácsonyi vásárra készülök. fülbevalók, karácsonyfadísz és néhány kép készül.
  • Munka és család mellett a lelkesedés a fárasztó napokon sem hagy alább?
  • Amit szívvel-lélekkel szeretünk csinálni, az nem tűnik munkának. Még hajnalban sem vagy este későn sem. Maga az alkotás nálam egy elmélyült, már-már meditációs állapot és hiányérzetként jelentkezik nálam, ha véletlen kimarad pár nap. Egyébként állandó harcban állok az idővel, próbálom jól beosztani. De abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a családom mellettem áll és mindenben támogat. A házimunkát beosztjuk, így kevesebb hárul rám.

  • Mindig csak kapkodom a fejem, az interneten újabb és újabb díjakat teszel közzé. Mi a siker titka?
  • Igen, idén három pályázatra neveztem be, mindhárom díjazott lett. Legutóbb a Magyar Kézműves Remek címet kaptam meg a „Fehér varázslat ékszer szett”-emért. Büszkén mondhatom, hogy a nyáron két képem helyet kapott a Duna Palotában a Magyar kézművesség 2015 kiállításon. Tavaly volt olyan pályázatom, amely nem nyert elismerést. Ezt úgy értelmeztem akkor, hogy fejlődnöm kell és tökéletesítenem a technikám. Most úgy érzem sikerült! Ez a gyümölcs idén megérett. Amúgy minden pályázat egy lehetőség arra, hogy megmutassam, mit tudok.


  • Mit üzennél az anyukáknak, akik még nem találták meg a maguk hobbiját?
  • Keresni kell… Kell egy elfoglaltság, amit azért teszel, mert neked jó és másokat is gyönyörködtet. Ha valamit szívvel-lélekkel csinálsz, az kikapcsol és újabb erőt ad a hétköznapokhoz. De ha arra vársz, hogy „majd ha lesz időm…” akkor soha nem lesz. Csinálni kell szabadidőt! A családért, gyerekekért dolgozunk nap, mint nap. Nekik is jobb, ha anya vidám és jól érzi magát. A „főz, mos, takarít” robot szerep szürkeségéből ki kell néha bújni.
  • Vannak terveim, álmaim… Rengeteg munka van mögöttem és tudom, hogy még több előttem. Ha ez az ára annak, hogy azt csináljam, amit szeretek, állok elébe.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése